När ambulanshelikoptern kommer

"Vi gör en enorm nytta för en svårt sjuk patient", säger Magnus Brodén, HCM/Baschef Mora, Svensk Luftambulans. Foto: Lotta Bergstrand.

Ambulanshelikopter har blivit allt vanligare vid behov av akut sjukvård. 80 procent av larmen sker i prehospital miljö som primärt larm. 20 procent av transporterna är sekundära transporter mellan sjukhus, till exempel mellan Falun och Uppsala.
En helikopter hörs och skapar ibland mer oro än en ambulansbil. Vi är inte vana än men vi får vänja oss med ambulanshelikopter, det räddar liv och är en del av akutsjukvården.

Vi är ju inte så vana med ambulanshelikopter i Dalarna, kan ni berätta på vilka larm åker ni?

– Vi larmas ut av SOS utifrån givna larmkriterier. Vi är en prehospital förstärkningsenhet som stöttar upp den bilburna ambulanssjukvården och är till för de svårast skadade och sjuka patienterna. En ambulans larmas alltid ut på samma larm som helikoptern, då helikoptern kan få nya, mer prioriterade larm under vägen fram till den aktuella larmadressen, säger Magnus Brodén, HCM/Baschef Mora, Svensk Luftambulans.

Med vanlig ambulansbil kan föraren välja att inte ha sirener på för att inte skrämma eller störa i onödan, exempelvis mitt i nätterna. Men en helikopter låter mycket alldeles oavsett, hur gör ni då för att undvika att väcka ett helt bostadsområde?
– Vi ser alltid till att landa så nära patienten som möjligt, så visst kan det uppstå situationer som uppfattas som störande för personer i närområdet. Då tycker jag att man ska tänka att vi gör en enorm nytta för en svårt sjuk patient och att det trots allt inte sker i samma område speciellt ofta. Nattetid använder vi oss oftare av förrekognoserade landningsplatser längs landsvägar och kan ta hjälp av ambulans eller räddningstjänst med skjuts den sista biten till patient. Men även på natten kan det bli så att vi stör en hel del personer under några minuter under landning och start, säger Magnus Brodén.

Är det något vi får vänja oss vid?
– Ja, det får vi göra. Tänk på samhällsnyttan med att vi kan komma direkt till en skadad eller sjuk person och att denne kan få intensivvård redan från skadeplatsen eller hemmet. Vi kan dessutom välja rätt vårdnivå direkt för den patienten och alltså spara lidande, men också liv eller minskade handikapp på grund av tidsvinsten till högspecialiserad vård, säger Magnus Brodén.

Advertisements

 

Om jag vaknar mitt i natten av att en helikopter landar i mitt bostadsområde, och jag blir orolig över vad som kan ha hänt. Hur ska jag tänka och agera?

Tänk att vi hjälper en svårt sjuk eller skadad patient och att vi bullrar några minuter just vid start och landning. Har man lösa föremål, som parasoll, plaststolar med mera på altan eller balkong och den är i nära anslutning till helikoptern, kan det vara idé att plocka in de sakerna tills vi har lyft från platsen. Om man är ute när helikoptern landar bör man inte gå i närheten av den, utan håll gärna ett avstånd på några hundra meter om möjligt, säger Magnus Brodén, HCM/Baschef Mora, Svensk Luftambulans.

Advertisements

 

 

Delningar
Delningar